Kopparhults blogg

A jam session
En rävhona rätt nära, en råget med ett litet kid i rapsåkern, en vilsen fjolårskalv som bestämde sig för samma stig som jag och valpen skulle gå hem och en stor mörk, vacker men oönskad duvhök i tallen i slottsträdgården. Det blev gårdagens skörd av natur upplevelser utöver de vanliga vardagliga som dovhjortarna, haren, småfåglarna

Ge f..n aldrig upp
Sommaren är verkligen här ljuvliga juni breder ut sin grönska tunt oss och årets första sommarläger har gått av stapeln. Med ett väder långt bättre än utlovat drillade hundar och förare i det magiskt vackra sommarlandskapet på Ulkeröds gård. Vilken plats att vara på! Eftersom kvigorna var i rätt hage fick vi dessutom möjlighet att

There is something fishy about this
Den här tiden varje år. De långa kvällarna, ljusa nätterna, de morgonpigga fåglarna som aldrig tycks sova. Jag vaknar till ljuset, allt för tidigt, ser himlen genom sovrumsfönstret, tittar på klockan för att orientera mig i tid och rum och bestämma mig för om jag får gå upp eller inte. Oftast får jag inte för

Rätt och riktigt
Då sover han vid mina fötter igen och vi tar igen oss efter en bra dag i juni. Den nionde i ordningen och jag känner en viss oro över att sommarsolståndet närmar sig med stormsteg och jag mentalt är kvar någonstans i april. Skynda dig älskade, skynda att älska.. som Tove jansson skriver. Men jag

Note to self ännu en gång
Solen kom tillbaka till kvällen i sällskap av vinden och knotten blåste bort. Känns trevligare än regnet som med kraft strilat ner under dagen. Det var välbehövligt, nödvändigt och rätt skönt ett tag men jag ledsnar fort på regn och efter att ha torkat valp och golv i omgångar kände jag mig nöjd. Men precis

Och tiden den går
I helgen gick vi långt in i skogen till några fina skogsjöar. Tjugor år sedan sist. Till den sjön längst in. Det var annorlunda nu, den stora gamla skogen var borta och hade ersatts av ungskog på kanske tio år. Tiden går och det mesta förändras tänkte jag medan jag letade efter stigen jag visste

Trots allt och precis därför
Jag tog Tweed med mig på en mullepromenad efter jobbet. För en så liten som honom är allt nytt och spännande redan hundra meter bort från slottsträdgården. Jag satte mig på en sten där det fanns svängrum för mina tankar och utrymme för honom att upptäcka. Rätt var det var gjorde han ett hopp rätt

As the twig i bent, so grows the tree
Rabarberpaj igen. Vi fortsätter passa på. Har galet mycket fina rabarber i år. Så mycket att det inte finns möjlighet att baka paj av allt, inte om vi inte ska äta rabarberpaj två gånger om dagen sommaren igenom. Funderar på att hacka ner och frysa för att kunna förgylla kalla mörka vinterdagar med lite sommarkänsla
